天然ガス価格、ぎりぎりで合意 ロシアとベラルーシ
ベラルーシは31日夜、ロシアの政府系天然ガス独占企業ガスプロムと、1000立方メートル当たり46.68ドルだったロシア産天然ガスを07年から100ドルに値上げすることで合意した。交渉期限だった1日午前0時の2分前の合意だった。ロシアは06年1月にウクライナへのガス供給を停止したが、今回はベラルーシへのガス供給の停止は回避され、欧州に影響が出る事態はぎりぎりで避けられた。
ロシアは、連邦国家をつくるなど旧ソ連内で最も密接な関係にあるベラルーシに、天然ガスをロシアの国内並みの優遇価格で供給してきた。今回の合意は、ロシアが経済について連邦国家に基づくベラルーシとの統合路線を見直し、通常の国家間関係へ移行を始めることを意味する。独裁的なルカシェンコ大統領に率いられてきたベラルーシの将来的なロシア離れにもつながりそうだ。
合意によると、ロシア産ガスのベラルーシへの供給価格は08年以降も段階的に値上げされ、11年に欧州向けの水準(07年で1000立方メートル当たり293ドル)となる。ガスプロムは当初、1000立方メートル当たり200ドルへの値上げを要求していた。
値上げの一方でガスプロムは、ベラルーシ国内に天然ガスを供給するパイプライン運営会社の株の半分を今後4年間で総額25億ドルで購入する。またロシア産天然ガスのベラルーシ領の通過料も値上げされる。これらは、ガス値上げによるベラルーシの負担増を部分的に埋め合わせるが、一時的な効果しかない。パイプラインも、欧州への幹線はすでにガスプロムの管理下にあり、ロシアの支配がさらに進む。
ロシアは、ベラルーシに供給する石油の価格にも巨額の輸出税上乗せを打ち出し、交渉が続いている。ルカシェンコ大統領のもとでベラルーシの経済は、国有企業が多く社会主義色が濃厚で非効率なシステムを温存しながら06年には国内総生産(GDP)で9.5%の伸びを示した。その支えだったロシア産エネルギーの値上げは、短期的に大きな打撃となる半面、市場化に向けた改革を促す可能性も持つ。
ガスの値上げ合意を受けてルカシェンコ大統領は1日、国民への新年のあいさつで「国は困難なイバラの道に直面している。主権を強化して国を維持するには、我々自身が経済の新しい現実のもとで働くことを学ぶしかない」と強調した。
(2006年にウクライナ向けを値上げしたが、)ベラルーシの場合、ガス価格据置の対価として、ベラルーシを通過するヤマル・パイプラインの権益を2005年暮れにロシアに譲渡している。
ロシアは、既にモルドバやドイツなどでパイプライン権益を押さえている。ガスプロムはガスの生産会社から、欧州における配給会社にもなろうとしている。
ベラルーシのシドルスキー首相は3日、同国を通過するパイプラインでロシアが欧州へ輸出している石油に対し、今月1日から1トン当たり45ドル(約5370円)の関税を課したと発表した。タス通信などが伝えた。
ベラルーシはロシアからの天然ガス輸入で昨年末、大幅値上げを受け入れたばかり。ロシアはベラルーシへの石油輸出でも今年から1トン当たり約180ドルの輸出関税を上乗せすると通告しており、今回の関税導入は対抗措置といえる。
一方、ロシア国営の石油パイプライン企業「トランスネフチ」幹部は、ベラルーシには欧州向けのロシア産石油に関税を課す権限はないと反論。両国間の新たな「石油紛争」が長期化すれば、ロシアから欧州への石油輸出に影響する恐れがある。
ウクライナ問題 Wikipedia ニュース
2005年3月:ガスプロム社とベラルーシ政府が、ガス供給に関する契約更改を実施。料金は1,000立方メートルあたり46.5ドルの格安な価格が設定された(ただし、価格を低価格のまま据え置く代償として、ロシア側はベラルーシ南部を通るパイプラインの権益を要求し、ベラルーシはこの要求を受け入れた)。
2005年4月:ガスプロム社とウクライナ政府が、ガス供給に関する契約更改交渉を実施。1,000立方メートルあたり現行50.0ドルから改訂後160.0ドル(後に交渉過程で230.0ドルに上昇)へ大幅な上昇を伴う料金改定が提示されたことから、交渉は紛糾状態となる。
2005年12月:ガスプロム社がウクライナ政府に対して、契約がまとまらなかった場合には2006年1月1日からガス供給を停止すると改めて表明(供給停止の可能性については4月の段階で触れられていた)。ウクライナ政府は、1994年にロシア、アメリカ合衆国、イギリスが経済的圧力に対する安全保障を約束したブダペスト覚書に反するとし、ロシア政府に抗議するとともに、アメリカ合衆国、イギリス政府に対して介入を求めた。
2006年:ガスプロム社がウクライナ向けのガス供給を停止。ただし、ウクライナ向けのガス供給は、対欧州連合諸国向けと同じパイプラインで行われていたため、EU諸国向けの供給量からウクライナ向けの供給量の30%を削減する形で行われた。ウクライナ側は、これを無視する形でガスの取得を続行。たちまちパイプライン末端にある欧州連合諸国へ提供されるガス圧は低下し、各国は大混乱となった。もはや二国間の問題ではおさまらず、国際問題となったことから、両者は急速に歩み寄りを見せ、1月4日に95ドルの価格設定で供給を再開する妥協をみた。
ガスプロムとナフトガスとの間で1000立方メートル当たり95ドル、期間5年という契約で合意し、ガス供給削減は一時的にとどまった。その合意内容はやや込み入っている。
ガスプロムはナフトガスには直接販売せず、オーストリアの銀行*との合弁会社ロスウルクエネルゴ(本拠はスイス)に230ドルで供給する。同社はそのロシアのガスとトルクメニスタンおよびカザフスタン産の低価格ガス50ドルと混ぜたうえでナフトガスに95ドルで販売するというもの。
ガスプロムは230ドル提案を満額獲得し、他方、ナフトガスは値上げ幅を5倍から2倍弱にとどめたということで妥協が図られたわけだ。ところがウクライナでは、この決定に対して野党が猛反発、さらに与党内部でも昨年9月に解任させられたティモシェンコ前首相率いるグループが反対。1月11日、野党が提出した内閣不信任案を可決してしまった。* これは株を預かっているのみで、実態はウクライナの投資家と言われている。
「ウクライナへの販売価格を西欧並に」というロシアの主張が通った形になりました。
一方、ウクライナの収入となるガスパイプライン通過料も2005年の1.3億ドル(約160億円)から2006年には2億ドル(約240億円)に引き上げられます。
2004年暮れの「オレンジ革命」以来、ウクライナのユーシェンコ政権は親ロシア政策を放棄して、EUとNATOへの加盟を志向する親自由主義国家となった。ロシアにしてみれば、ガスの「友好価格」をもって衛星国待遇を続ける必然性がなくなった訳で、今回の措置はウクライナが市場経済国家となった以上は、西欧諸国と同等の市場価格でエネルギーの提供を受けるべきという理に適った主張でもある。
90年代、ウクライナはロシアからのガスについて、たびたび不払いと抜き取りを繰り返し、ロシア側は年中行事のようにガスの供給停止で対抗してきた経緯がある。ロシアはウクライナというパイプライン通過国でありながらその責任を全うする気のない国から、ずっと迷惑を蒙ってきたという立場である。
2007/1/13 日本経済新聞夕刊
ロシア、輸出関税を削減 対ベラルーシ
石油問題が決着
ロシアのフラトコフ首相とベラルーシのシドルスキー首相は12日、モスクワでロシア産石油輸出の協力に関する合意文書に署名した。欧州向け石油供給の一時停止にまで発展した問題は和解で正式決着した。
タス通信などによるとロシア側は今年からベラルーシに課した石油輸出関税を1トン180ドルから同53ドルに7割削減することなどで合意した。ベラルーシは自国をパイプラインで通過するロシア産石油に課していた関税の撤回を先に決めていたため、ロシア側の譲歩策が焦点となっていた。
ただ、ベラルーシは交渉で輸出関税の撤回を求めていただけに、不満が高まれば再度、強硬策に出る可能性もある。ロシアはエネルギー輸出国としての弱点を抱えたままといえる。
両国はロシアによる天然ガス大幅値上げや石油輸出関税導入などを受け対立。ベラルーシはロシアから欧州などに向かうパイプラインから石油を抜き取り、送油が一時停止した。
新華社 2007/1/13
Russia, Belarus sign duty agreement after oil row
Russia has agreed to sell
crude oil to Belarus cheaply, days after the two sides concluded
a deal to resume Russia's oil flows to Europe through Belarussian
pipelines.
RUSSIA AGREES ON
TAX REDUCTION
After some 10 hours
of tense talks in Moscow, the two sides signed a three-year
agreement on Friday, under which Russia will cut the duty on oil
exports to Belarus to 53 U.S. dollars, down from the
180 dollars, and
Belarus will share with Moscow a substantial amount of profits
from the refined oil products it sells to Europe.
"In fact, we
will for instance earn 53 dollars from every ton of crude shipped
to Belarus in 2007," Russian Prime Minister Mikhail Fradkov
was quoted as saying by Interfax after meeting with his
Belarussian counterpart Sergei Sidorsky.
The tax cut was
made after Belarus agreed that it would share with Russia
a large proportion of the billions of dollars it has made from
refining cheap Russian oil and selling the value-added products
to European markets.
Russian news
agencies cited Fradkov as saying that Russia would receive 70 percent of
revenues from Belarus's exports of refined Russian oil this year
and the figure would rise to 80 percent in 2008 and 85 percent in
2009.
Fradkov said that
the deal would bring more than 1 billion dollars into the Russian
budget.
For his part,
Sidorsky was quoted by the Itar-Tass news agency as saying that
"we have been carefully considering the rates for the past
two days and studying the possibilities of Russian companies and
crude supplies to our refineries. Naturally, the interest must be
mutual."
Sidorsky, who
started a two-day negotiation in Moscow from Thursday, said sugar deliveries
was another sensitive issue to be discussed after the dispute
over oil is resolved.
In late December,
Russia introduced duties on sugar imports from
Belarus,
which normally sells half of its annual production of around
770,000 tons to Russia. Belarussian officials said sugar
producers have already lost around two million dollars as a
result of this tax.
DEAL SEEMS TO CAP
DISPUTE
The deal seemed to
cap the weeks-long dispute between the two previously close
allies over energy prices.
In the new year,
Russia doubled gas export prices to Belarus and imposed a full
export rate for crude oil -- which had previously been supplied
without a duty -- of around 180 dollars per ton.
Belarus also
reached a deal with the Russian gas giant Gazprom in the last
minutes of 2006, agreeing to buy Russian gas at 100 dollars per
1,000 cubic meters in 2007, more than double the 46.7 dollars it
paid last year. Gazprom agreed to pay more for its gas supplies
to Europe through Belarus.
However, Belarus, a
country of 10 million people, which depends heavily on cheap
energy to turn a profit, refused to accept Moscow's imposition of
a 180-dollar-per-ton export duty on all Russian oil shipped to
the country.
Earlier this month,
Minsk responded by slapping the oil transit duty of 45 dollars on
Russian oil piped across its territory, effective from Jan. 1.
On Monday, Russia,
the world's second biggest oil exporter, cutoff the flow,
claiming that Belarus had siphoned off some 80,000 tons of oil as
payment for the transit fee. The 60-hour shutdown affected
Germany, Poland and a host of other countries, cutting European
Union (EU) oil supplies by around 1.5 million barrels of oil per
day.
On Wednesday, after
a telephone conversation between Belarussian President Alexander
Lukashenko and his Russian counterpart Vladimir Putin, Belarus
lifted the transit tax and agreed to return the oil Moscow said
it had taken illegally. Hourslater, the oil flow was back on
track.
Russia and Belarus technically have open borders, unrestricted trade, and even plan to use a common currency. For years, the Belarusian economy has enjoyed effectively unlimited supplies of Russian energy at prices one-quarter international parices.
Russia in recent months has tightened controls on foreign goods entering the country from Belarus, and embarked on a policy of selling its energy reserves to former Soviet states at international prices.
Russian officials involved in energy managment have repeatedly accused the Belarusian government of receiving low-cost Russian energy only to resell it to European customers at full price, a charge denied by authoritarian Belarusian leader Aleksander Lukashenko.
2007/1/5
http://economie.moldova.org/stiri/eng/22913/
Russian exporters will pay a transit fee of 45 dollars per ton of oil shipped Westward via Belarusian pipelines. The surcharge is immediately effective, and calculated to bring at least 3.5 billion dollars annually to the Belarusian government.
Transit fees in neighbouring Lithuania and Latvia for similar shipment of Russian oil to European users run between 19 and 20 dollars.
Russian crude exports to Europe via Belarusian pipelines for January through November 2006 amounted to 90.5 million tons of oil or roughly half of all Russian oil exports westward, according to a Belapan news agency report.
Oil transit fees charged Russia by Belarus had been practically nil in the past, because of a free trade agreement in effect since 1992 between the two countries, Belapan reported.
A statement by the Belarusian oil transit pipeline monopolist Belneftekhim cited "Russian failure to live up to the terms of the free trade agreement" as grounds for imposition of the tariff.
Retaliation against hardball energy tactics employed by the Russian natural gas monopolist Gazprom, was another likely reason for the hike, according Belarusian energy industry specialists.
Gazprom in the waning days of 2006 pressured Belarus into accepting a 112 per cent price increase for natural gas imports, and the turnover of a controlling stake in the Belarus' natural gas pipeline network.
The estimated increase in Belarusian government revenues from Thursday's oil transit hike - well in excess of three billion dollars - is almost exactly the same size as expected Belarusian losses due to the Russian gas price spike made official on December 31 2006.
Andrei Popov, Belarus Foreign Ministry spokesman, denied a link between the recent Russian gas price and Thursday's unprecendented oil tax, saying "We (Belarus) have been within our rights to impose a transit fee for a long time...Russia has failed to live up to its international obligations...regarding Belarusian goods."
"Belarus stands ready to guarantee continued transfer of oil to Western markets," he added.
Moscow reacted sharply to news of the hike, a Thursday afternoon announcement from Russia's Ministry of Economic Development and Trade describing the Belarusian move as "unprecedented in world experience...and against the principles of open markets and free trade," according to an Interfax news agency report.
Belarusian President Aleksander Lukashenko has accused Russia's government of using Russia's control over all of Belarus' energy imports to squeeze political and economic concessions out of Minsk.
Gazprom officials have repeatedly claimed their business, Russia's single largest corporation, simply aims to maximize profits, and takes no orders from the Kremlin.
Lukashenko in a Thursday speech to heads of government enterprises said Belarusian business needed to work harder to become more competative, in order to maintain income now that Russia has increased energy costs.
"We must do whatever it takes to continue income generation," Lukashenko said. "Otherwise we betray our trust to average Belarusians."
Almost all of Belarusian industry is government-owned, and managed with a modified form of Soviet-style central planning. Belaus' economy in the past has depended on cheap Russian energy so as to produce competitive goods.