2009/01/14 朝鮮日報/朝鮮日報日本語版

LG化学、GMに電気自動車用バッテリー独占供給へ
世界トップレベルの技術が認められる

 LG化学が米自動車大手のGM(ゼネラルモーターズ)に電気自動車用のバッテリーを独占供給することになった。

 LG化学は13日、「2010年に発売予定のGMの電気自動車“シボレー・ボルト”に搭載されるリチウムイオン・ポリマー・バッテリーを供給する唯一の企業として選ばれた」と発表した。

 両社はこの日、米国デトロイトで開催中の「北米国際オートショー2009」にシボレー・ボルトの量産型モデルを出品し、これらの内容について発表した。LG化学がGMに電気自動車用バッテリーを独占供給するのは2010年後半から15年までの6年間だ。GMがこの期間に30万台の電気自動車を製造した場合、LG化学は2兆ウォン(約1320億円)ほどの売り上げを記録する見込みだ。

 電気自動車の開発はGM、フォード、トヨタなど世界の大手自動車メーカーが激しい競争を展開しているが、どこのバッテリーメーカーと組むかが大きな注目を集めている。LG化学が今回、日本やドイツなどのバッテリーメーカー12社との競争を勝ち抜いて独占供給権を獲得したことで、電気自動車用バッテリー分野における技術力が認められと評価されている。

 LG化学がGMに供給するバッテリーは、サイズが180センチ、重さ180キロ、電力量16キロワット/時の中大型リチウムイオン・ポリマー・バッテリーだ。LG化学は「円筒形ではなく四角形の封筒型パウチタイプで爆発の危険も少なく、表面積も広いため熱の排出も容易なことから寿命も長い」と説明している。

 LG化学は現代自動車が今年7月から生産を開始する「ハイブリッド・アバンテ」と、起亜自動車が9月から生産に入る「ハイブリッド・ポルテ」にも、同バッテリーを供給することになった。ハイブリッド車と電気自動車用バッテリー市場について、業界では昨年の7000億ウォン(約460億円)から 2012年には32000億ウォン(約2120億円)にまで拡大すると予想している。

 LG化学の金磐石(キム・バンソク)副会長は、「今回の出来事は、世界最大の自動車メーカーから世界最高の技術力が認められた快挙だ」「2013 年までに総額1兆ウォン(約660億円)を投資し、ハイブリッド車や電気自動車用バッテリー事業をLG化学の次世代新成長動力として集中的に育成したい」と述べた。

2008年9月17日

GMの新型ハイブリッドカー、シボレー ボルト がデビュー

GM(ゼネラルモーターズ)は9月16日、米デトロイトで創立100周年記念式典を行い、新型プラグインハイブリッドカー、シボレー『ボルト』を初公開し た。ボルトは2007年1月のデトロイトモーターショーでコンセプトモデルを展示。今回は市販モデルが発表された。

ボルトは5ドアのFFセダンで、ボディサイズは全長4404×全幅1798×全高1430mm、ホイールベースは2685mm。トヨタ『プリウス』とほぼ 同サイズだが、ボルトのほうが全幅は約75mmワイドで、全高は約60mm低い。エアロダイナミクスを徹底追求したボディは、とてもスタイリッシュだ。

ボルトの最大の特徴は、家庭用コンセントで充電できるプラグインハイブリッドカーという点。最大出力16kWの大型リチウムイオンバッテリーを搭載してお り、プラグを差し込んでおけば、240Vコンセントでは約3時間、120Vコンセントでは約8時間で充電が完了する。GMは「1日あたりの電気代は約80 セント(約84円)と、コーヒー1杯の値段程度」と説明している。

フル充電時の最大航続距離は40マイル(約64km)と、多くのアメリカ人の通勤距離、20マイル(約32km)をカバー。モーターは最大出力 150ps、最大トルク37.7kgmを発生し、最高速度は約161km/hと実用性も十分だ。もちろん、基本的にEVなので環境に優しい。

ボルトはエンジンも搭載しているが、プリウスとの最大の違いはエンジンが駆動用ではなくバッテリー充電専用という点。バッテリー残量が少なくなると、発電 用の小型エンジンが始動。スムーズに充電が行われ、航続距離は数百マイル伸びる。エンジンの燃料はガソリンだけでなく、エタノール85%とガソリン15% を混合した「E85」燃料にも対応している。

ボルトは2010年後半から生産が始まり、アメリカに2011年モデルとして投入される。GMのリック・ワゴナーCEOは創立100周年記念式典で、「ボ ルトがGMの次の100年を切り開く革新的モデルとなる」と自信たっぷりのスピーチ。ガソリン価格高騰が続く中、GMはボルトの維持コストについて、「同 クラスガソリン車の約6分の1」と試算しており、車両価格次第では大ヒットとなる可能性がありそうだ。

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2007年6月8日

GM、バッテリーに関する開発契約を締結

GM(ゼネラルモーターズ)は、同社の電気推進システム「E-Flex」に使用するリチウムイオン・バッテリーに関連する2件の開発契約を発注したことを年次株主総会で発表した。

GMは、検討対象となった13の技術条件提案書から2社をピックアップした。選定した2社からE-Flexアーキテクチャーでの「EV(電気自動車)レン ジ・エクステンダー」と、水素燃料電池仕様車の双方に対応する先進リチウムイオン・バッテリーの供給を受けることになる。

E-Flex電気自動車アーキテクチャーは、今年初めに発表されたGMのコンセプトカー、シボレー『ボルト』の基礎を構成するもので、ガソリン燃料に依存しない交通輸送手段の多様化を目指すGM戦略の一環として開発されてきた。

契約先の一つ、バッテリーシステム構築を専門とするコンパクト・パワー・インク社(CPI)はミシガン州トロイに本社を置き、韓国のバッテリーメーカーLG化学の子会社。

もう1社は、独ベルリンを拠点とする自動車部品サプライヤー大手のコンチネンタルA.G社。Tier1サプライヤーでもある同社は、リチウムイオン・バッ テリーパックの開発を担当する。GMは、リチウムイオン・バッテリーの早期商品化を目指しており、引き続き、他のソリューションも検討している。

今回の契約に関し、GMのリチャード・ワゴナー会長兼CEO(最高経営責任者)は「バッテリー開発におけるこれらの契約を締結できたことで、シボレー・ボ ルトを現実社会で走らせるための重要なステップがさらに一歩進んだ。今後のガソリン消費量や輸入量の削減、あるいはCO2排出量の低減に寄与するボルトと E-Flexシステムの極めて大きな潜在可能性などを考慮した場合、この開発プログラムはGMにとって最優先課題となるものである」とコメントした。





SKorea's LG to build batteries for GM's electric car

SEOUL (AFP) ? South Korea's LG Chem has announced a 733 million dollar investment plan to make batteries for the first all-electric vehicle to be produced by US auto giant General Motors.

LG Chem, part of the LG group, said it signed a deal this week during an auto show in Detroit to build lithium-ion batteries for GM's heavily touted Chevy Volt car from 2010 until the end of 2015.

The company said in a statement it would spend one trillion won (733 million dollars) to build a new battery production line for GM at its factory in Ochang, 90 kilometres (54 miles) south of Seoul.

The Volt is designed to run 40 miles on a single battery charge. Beyond that range, it uses a petrol engine which drives a generator to produce electrical power.

LG said the deal would help it become a major supplier of batteries for a new generation of environmentally-friendly electric cars.

It also plans to provide lithium-ion batteries for hybrid electric vehicles (HEVs) to be produced by South Korean carmakers.

LG said the global HEV and electric vehicle market is expected to grow by an average of 47 percent annually, reaching 2.3 billion dollars in 2012 from 510 million dollars in 2008.

The US government has provided GM and Chrysler with 13.4 billion dollars in loans to help rejig their product lines and ride out a sales slump.

GM chief executive Rick Wagoner pledged Sunday during the Detroit show to build "smaller, smarter and more fuel-efficient" cars and trucks.
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Design News, January 13, 2009

GM Selects LG Chem to Build Volt Batteries
Decision ends two-year manufacturer selection process

Amidst the fanfare of a standing-room-only press conference in Detroit today, General Motors rolled out the T-shaped lithium-ion battery pack for the Chevy Volt and announced its cells will be built by Korean battery manufacturer LG Chem.

The press conference capped off a two-year wait in which the giant automaker auditioned two manufacturing teams for the role of battery supplier for the highly anticipated Chevy Volt, widely considered to be the biggest vehicle program in GM's history.

General Motors' embattled chairman, Rick Wagoner, told a media audience the decision to go with
LG Chem instead of Massachusetts-based A123 Systems "was based on performance, production readiness, efficiency, durability and LG Chem's demonstrated track record of exceptional quality."

The competition for the GM battery development and manufacturing contract has been highly scrutinized in technical circles because one team (LG Chem and Compact Power, Inc.) is using a
manganese-spinel chemistry for the battery's positive electrode, while the other (A123 and Continental Automotive) employs a nano-phosphate material. Many experts said the choice of the chemistry would be critical so that the battery wouldn't be plagued by so-called "thermal runaway," which had reportedly been a problem for some lithium-ion batteries used in laptops and cell phones.

GM, however, said safety was only one of many reasons for the choice of LG Chem's manganese-spinel. "Safety was definitely an important part, but ultimately it was no more of a factor than durability, cost, performance or manufacturability," GM spokesman Rob Peterson told Design News.

The plan announced yesterday calls for GM to use battery cells from
LG Chem's plant in Korea, then build the entire battery assembly in a GM plant located in southeast Michigan. The assembly includes such items as electronic controls, heating, cooling and cabling. GM said Compact Power would initially do the integration and assembly for Volt prototypes, but added GM would take over the assembly process once its own plant is up and running.

"We'll start preparing the factory in early 2009 and we will start loading the (manufacturing) equipment into the factory at mid-year of 2009," Peterson said.

Engineers at Compact Power cited two technical advantages inherent in their team's battery design. The manganese-spinel chemistry combines with battery separator technology that enhances safety, they said. Known as a Proprietary Safety Reinforced Separator, the semi-permeable membrane is coated with a ceramic material, which is said to make it mechanically and thermally superior to other separators.

Also key to the company's technology was its use of a "stack-and-fold" configuration in a laminated package, which could provide GM with easier manufacturability. The stack-and-fold concept is used as an alternative to the well-known cylindrical design of conventional batteries.

"Stack-and-fold is easier for a large electrode manufacturer," said Mohamed Alamgir, director of research for Compact Power, Inc. "Winding them around a mandrel would be no trivial task."

GM representatives said yesterday its decision to go with LG Chem is part of a strategy that has been unfolding for months. "We're really confident that we have the right plan and the right balance of technology suppliers," Peterson said. "Right now, we don't see any hurdles in our way for having the battery ready by 2010."

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Korea Times

LG Chem, Korea's biggest chemical company by sales, Tuesday said it will provide the struggling General Motors (GM) with lithium-ion batteries for its electric vehicle the Chevrolet Volt.

Under the exclusive deal, LG plans to supply the batteries over five years starting next year, a company spokeswoman said.

However, she declined to comment over the value of the deal.

Industry watchers and analysts said LG is forecast to get some two trillion won or $1.5 billion as it is expecting the U.S. carmaker to sell some 300,000 Volts during the period.

LG is planning to invest one trillion won in its battery businesses for eco-friendly electric and hybrid electric vehicles by 2013, according to company officials.

Shares of LG Chem, however, failed to significantly rise on the nation's main bourse, adding just 1.03 percent to close at 78,800 won on the Korea Stock Exchange.

The deal comes after GM Chairman Rick Wagoner said the biggest U.S. automaker will
open battery production in southeast Michigan for its upcoming Chevrolet electric car.

It will be the first facility to be operated by a major U.S. automaker.

As part of an advanced battery development strategy to bring the Volt to market by 2010, GM is expected to use an existing company facility and hopes to disclose the site by June, this year, with the approval of U.S. and Canadian governments.

As part of the transformation efforts toward fuel-efficient vehicles, GM is raising its bet on electric cars as the company revamps its business with $17.4 billion in emergency loans promised by the Canadian and U.S. governments.

But industry watchers weren't wholly welcoming the deal and said GM needs more time to get the Volt onto the right track.

"Although lithium-ion batteries pack more energy than the traditional nickel-metal hybrid power sources now found in hybrids like Toyota's Prius, they would not satisfy most consumers due to prices," a high-ranking industry source told The Korea Times.

Lithium-ion batteries hold less than half of the energy of gasoline as measured by weight.

In a note to clients, Goldman Sachs & Co. said the deal won't significantly boost profits of LG Chem in the short-term as it expected the company to spend 200 billion won on facilities year-on-year.