燃料電池

   メカニズム

   メーカー 

 


 

燃料電池関連メーカー

    国内メーカー   海外メーカー
         
燃料電池
 (PEFC)
 
固体高分子型
  トヨタ自動車、ホンダ、三洋電機、
松下電器、東芝IFC、富士電機、
日立製作所、石川島播磨機械、
三菱重工業、三菱電機
  BallardGMUTC Fuel Cells
Plug PowerReliOn IdaTech
HydrogenicsNuveraSiemens
         
 (DMFC)
 
直接メタノール型
  東芝、NEC、日立製作所、
富士通、ユアサMTI
  MTI Micro Fuel CellsSamsung
GinerSmart Fuel Cells
         
 (SOFC)
 
固体酸化物型
  三菱重工業、三菱マテリアル、
京セラ、日本ガイシ、TOTO、
住友精密工業
  Simens WestinghouseAcumentrics
GEGlobal Thermoelectrics
         
 (MCFC)
 
溶融炭酸塩型
  石川島播磨重工業   Fuel Cell Energy
         
  注)PEFC、DMFC:低温型 自動車用、家庭用、モバイル用
                運転温度低い、起動時間短い
    SOFC、MCFC:高温型 業務用、産業用
                運転温度高い、起動時間長い、発電効率非常に高い
         
改質器   東京ガス、大阪ガス、出光興産、
新日本石油、カシオ計算機
  IdaTech
         
排熱システム、
アセンブラー
  リンナイ、荏原バラード、
JFEホールディングス、新日鐵
  Fuel Cell Technology、Alstom
Vaillant
                                               :
膜材料
 (フッ素系)
  旭硝子、旭化成   デュポン、W.L.ゴア、3M
         
 (新規膜)   日立化成、東レ、東洋紡   フマテック、ポリフューエル、
セラニーズ
         
電極触媒   田中貴金属、N.E.ケムキャット、
NEC(カーボンナノホーン)
  ジョンソンマッセイ、ユミコア、
Eテック、SGLカーボン、
キャボット
         
セパレーター   日清紡、日立化成、東レ、
ユニチカ、住友金属工業、
日立金属
  SGLカーボン、グラフテック
         
ガス拡散機   東レ、三菱レイヨン   SGLカーボン、
         

 


2004/7/13 日本経済新聞

「東邦ガス・日本触媒、燃料電池基幹部品を生産――コージェネ、割安に。」

 東邦ガスは日本触媒と組み、年内にコージェネレーション(熱電併給)システムに使う燃料電池の基幹部品の生産を始める。材料に独自開発した発電性能の高いセラミックスを用い、白金などを使った場合に比べ大幅にコストを抑える。


 東邦ガスと日本触媒は、コージェネや火力代替発電などに使う燃料電池である固体酸化物形燃料電池(SOFC)の共同研究に3年前に着手。この心臓部にあたる「単セル」と呼ばれる基幹部品の開発にこのほど成功した。

 


11 July 2018  

Nissan to use LG Chem batteries in its next LEAF version

 
According to reports, Japanese automaker Nissan would be using LG Chem batteries in its next LEAF EV version, rather than using the battery cells produced by its own Automotive Energy Supply Corporation (AESC) battery cell subsidiary. The current LEAF model uses AESC cells.

The reason behind the use of LG Chem batteries in its next version of LEAF is apparently linked to Nissan’s failed AESC sale transaction. Nissan had confirmed in September 2017 that it was selling AESC to China-based private investment fund based GSR Capital, reportedly for approximately 100 billion yen ($903 million).

As per a Nikkei report, GSR Capital has recently informed Nissan that it could not put the money together for buying AESC, which is also partly owned by NEC, and was one of the biggest manufacturers of batteries for electric vehicles (EVs) a few years back.

2017/8/15 日産自動車とNEC、バッテリー事業を譲渡 付記

Due to the uncertainty related to the future of AECS, Nissan in planning to use LG Chem batteries in the 2019 version of the LEAF.

Towards that end, Nissan had showed at en earlier-this-year presentation that it has preparations underway for a powertrain update for the 2019 LEAF version. The automaker had revealed that the update would equip the next LEAF with a new 60 kWh battery pack comprising LG Chem cells.