October 7, 2024   日産自動車、EVを活用し電力ネットワーク安定化に貢献する「ChargeScape」(BMW, Ford, Hondaが設立)に均等出資

ChargeScape welcomes Nissan to its alliance of automakers helping EV drivers save money on at-home charging 

    ChargeScape’s software helps utilities, EV drivers optimize charging and save money

Nissan has entered into an agreement to invest in ChargeScape, a joint venture equally owned by BMW, Ford and Honda focused on electric vehicle-grid integration. Once the transaction is complete, Nissan will become an equal 25% investor in ChargeScape and will roll out ChargeScape's services to its EV drivers across the U.S. and Canada.

Last month, BMW, Ford and Honda announced the launch of ChargeScape, whose software wirelessly connects to electric vehicles and manages the flow of electrons in line with real-time grid conditions, temporarily reducing demand when the grid is constrained through smart charging (V1G) and even leveraging sending energy back into the power grid when needed (V2G)1. By providing a single platform for power utilities, automakers and their customers, ChargeScape streamlines the complexity of electric vehicle-grid integration.

ChargeScape unlocks financial benefits for EV drivers by enabling services like managed charging and vehicle-to-grid export. When connected with ChargeScape's platform, EV drivers who choose to do so can receive financial incentives for temporarily pausing charging during periods of high demand and will eventually be able to sell the energy stored in their vehicle's battery back to the power grid. Doing so helps grid operators avoid dispatching expensive and often high carbon "peaker plants" when the grid is overloaded.

Nissan's incorporation into the ChargeScape alliance is of particular significance given its sales of over 650,000 LEAF models in the U.S., one of the first EVs with the capability to export power back to the grid. Nissan is investing heavily in bidirectional charging (V2X) capabilities for its entire electric fleet across the world, and ChargeScape is currently building virtual power plants in California, Texas and other markets.

"We are delighted to welcome Nissan to the ChargeScape joint venture," said Joseph Vellone, ChargeScape CEO. "Nissan's decision to join us underscores their commitment to helping customers charge more cheaply and sustainably and highlights ChargeScape's central position in the vehicle-grid integration space."

"ChargeScape helps us more conveniently and effectively connect utilities to EV drivers, making the ownership experience more valuable for drivers by giving them incentives for participating in managed charging and vehicle-to-grid programs," said Kent O'Hara, president of Nissan's 4R battery business. "Joining ChargeScape helps us contribute to a nationwide reduction in CO2 emissions by enabling utilities to use EV battery energy storage to balance peak grid demands, while optimizing the use of renewable electricity sources."


2024年9月18日 BMW、フォードモーター、ホンダの3社は、新しい合弁事業「ChargeScape」の運営を米国で開始した、と発表した。

 HondaがBMW、Ford と、北米で新会社「ChargeScape」の設立に合意

〜EVを活用した電力ネットワーク安定化に貢献するエネルギーサービスを提供〜

Hondaの米国現地法人であるアメリカン・ホンダモーターと、BMWグループ、フォード・モーターの3社は、EV(電気自動車)を活用し電力ネットワーク安定化※1に貢献するエネルギーサービスを提供する新会社「ChargeScape」の設立に合意しました。チャージスケープは、複数の自動車メーカーと米国及びカナダ内に数多く存在する電力会社とを結ぶ、共通の情報プラットフォームを構築、提供します。これにより各自動車メーカーのEVが電力ネットワークと効率よくつながり、台数規模を生かした幅広い調整力で電力ネットワークの安定化を目指します。またこの安定化を通じて、電力ネットワークにおける再生可能エネルギー由来電力の活用を最大化し、二酸化炭素排出量の削減に貢献するとともに、EVユーザーの充電料金や電力会社のコストを削減します。

なお、チャージスケープは今後、関係当局の承認取得など、いくつかの段階を経て設立されます。3社均等での出資を予定しており、2024年初頭の稼働開始を目指します。

昨今、米国を中心にEVの販売や充電インフラの整備が本格化していく中で、電力供給の安定化が大きな課題である一方、EVと電力ネットワークをつなぐことは新たなビジネス創出の機会としても期待されています。3社はこれまで「Open Vehicle-Grid Integration Platform (OVGIP)」※2という活動を通じて、電力会社と自動車メーカーが持つ情報を集約するプラットフォームを構築し、試験運用をすることで、電力ネットワーク安定化を目指してきました。チャージスケープへの出資により、この取り組みをさらに発展、加速させていきます。また3社は、チャージスケープが本格稼働を開始後、他の幅広い自動車メーカーがこの取り組みに参画することを歓迎します。

※1 電力ネットワークとは、発電や送電、変電や配電のために使う電力設備がつながって構成するシステム

※2 電力会社と自動車メーカーが持つ情報を集約するプラットフォームの構築により、電力ネットワークの安定化を目指す取り組み

・チャージスケープが提供するサービス

電力会社と自動車メーカーを共通のプラットフォームで結ぶことで、電力会社に対し、各地の充電状況に関するデータなど、効率的な充電制御サービスに向けたソリューションを提供します。これにより、EVユーザーからのデマンドレスポンス※3の集約や、電気代が安いオフピークの時間帯での充電(V1G※4)、また将来的にはV2G※5と呼ばれる、EVバッテリーを電力ネットワーク安定化のために用いたエネルギーマネジメントの実現に取り組んでいきます。

*3 電力の需給バランスを取るために、電力の供給状況に応じて需要側の消費量を調整すること

*4 単方向の充電制御(電力ネットワークからEVへの充電)

*5 Vehicle-to-Grid: 双方向の充放電制御(電力ネットワークからEVへの充電、EVから電力ネットワークへの放電)

・電力会社のメリット

EVユーザーとさまざまな接点を持つ自動車メーカーが参画するプラットフォームを使うことで、EVユーザーと効率よくつながることが可能となります。また、EVを分散型電源として活用した効率的な電力需給調整により電力ネットワークの安定化が図られ、再生可能エネルギー由来電力の活用が最大化されます。

・EVユーザーのメリット

チャージスケープのプラットフォームを使う各自動車メーカーのEVを所有するユーザーは、自動車メーカーが提供するシステムやプログラムへの登録を通じてプラットフォームにつながることで、V1G機能による最適な充電スケジュール管理や、電気代が安いオフピーク時間帯での充電などで、電気代の削減が可能となります。こうした充電制御サービスは、充電に関する情報や信号の伝達に自動車メーカーならではの車載テレマティクス技術を活用する仕組みにより、家庭にスマート充電器※6がないEVユーザーも利用が可能です。さらに、将来提供を計画しているV2G機能を利用してEVから電力ネットワークに放電することで、EVユーザーが売電による収益を得ることも可能となります。

*6 通信ネットワークを介して、情報を送受信できる充電器