May 16, 2007 U.S.
Chemical Safety Board
CSB Chairman Carolyn Merritt Tells House Subcommittee of
"Striking Similarities" in Causes of BP Texas City
Tragedy and Prudhoe Bay Pipeline Disaster
U.S. Chemical Safety Board (CSB :米化学物質安全性委員会)
Chairman Carolyn W.
Merritt today told members of a U.S. House of Representatives
subcommittee that she found "striking similarities"
between the causes of the fatal BP accident in
Texas City, Texas, in 2005, and the company's pipeline failure
at Prudhoe Bay, Alaska, in 2006 which resulted in the leakage of
more than 200,000 gallons of oil. The pipeline suffered extensive
corrosion due to lack of maintenance over several years.
While the CSB did not
investigate the Prudhoe Bay accident, Chairman Merritt was asked
by the House Committee on Energy and Commerce Subcommittee on
Investigations and Oversight to review a BP internal audit of the
accident completed by Booz Allen Hamilton. Chairman Merritt told
the subcommittee, "Virtually all of the seven
root causes
identified for the Prudhoe Bay incidents have strong echoes in
Texas City." These included, she said, the "significant role
of budget and production pressures in driving BP's decision-making -
and ultimately harming safety." The hearing, chaired by Rep.
Bart Stupak (Michigan), was entitled "2006 Prudhoe Bay
Shutdown: Will Recent Regulatory Changes and BP Management
Reforms Prevent Future Failures?" Other panel members
included representatives from the Occupational Safety and Health
Administration (OSHA), the Alaska Department of Natural
Resources, and the pipeline and hazardous materials safety
division of the U.S. Department of Transportation. Featured on a
second panel was Robert. A. Malone, Chairman and President of BP
America, Inc.
Chairman Merritt
told the committee of further comparisons of safety culture
similarities at Texas City and Prudhoe Bay. Both investigations,
she said, found deficiencies in how BP managed the safety of
process changes. In Prudhoe Bay, Booz Allen Hamilton found
"a normalization of deviance 逸脱
where risk levels
gradually crept up due to evolving operating conditions."
This compared, she said, to Texas City, where at BP's refinery
"Abnormal startups were not
investigated and became routine, while critical equipment
was allowed to decay故障. By the day of the accident, the
distillation equipment 蒸留装置 had six key alarms, instruments
and controls that were malfunctioning. Trailers had been moved
into dangerous locations without appropriate safety
reviews."
Similarly, Ms. Merritt noted BP's own internal audit findings
concerning its Prudhoe Bay pipeline problems did not result in
repairs or improved maintenance. Ms. Merritt quoted the company's
audit as saying the findings faced "long delays in
implementation, administrative documentation of close-out even
though remedial actions were not actually taken, or simple
non-compliance."
Other common findings at both Texas City and Prudhoe Bay
included, the chairman said, "Flawed
communication of lessons learned, excessive decentralization of
safety functions, and high management turnover. BP focused on personal safety
statistics but allowed catastrophic process safety risks to
grow."
The CSB is an independent federal agency charged with
investigating industrial chemical accidents. The agency's board
members are appointed by the president and confirmed by the
Senate. CSB investigations look into all aspects of chemical
accidents, including physical causes such as equipment failure as
well as inadequacies in regulations, industry standards, and
safety management systems.
The Board does not issue citations or fines but does make safety
recommendations to plants, industry organizations, labor groups,
and regulatory agencies such as OSHA and EPA. Visit our website,
www.csb.gov.
2005年3月23日午後1時20分テキサス州テキサスシティーのBP テキサスシティー製油所で爆発・火災事故が起き、15名が死亡、100名以上が負傷した(内70名が従業員及び請負業者。残りが周辺住民で、飛散したガラスやタイルによる負傷)。
同製油所は、日量47万バーレルと米国3番目の生産規模の製油所で、米国内精油能力の2.8%、BP 社ガソリン生産量の30%を占める。
事故はガソリンのオクタン価を上げる設備を2週間かけて補修した後の再スタート時に発生した。爆発は、アイソマーの”raffinate spliter”又はその近傍で起きた。
・アイソマーの中の高さ100フィートのベントスタック先端から透明な液体が噴き出るのが目撃された。液体が蒸発してガス雲を形成し、スタックを超えて急速に拡がり始めた。液体は水溜まりを形成し、蒸気が地表近くに蓄積してきた。
・アイソマーの北西コーナーにある100フィート高さのベントスタックから、炭化水素の液体と蒸気が漏れた。液体と蒸気が地表に落ちてきて爆発が起きた。爆発の起きた時に、アイソマーの修理を終えて、raffinate splitter を再スタートしていた。ベントスタックは、raffinate splitter 蒸留カラムの圧力逃し装置に接続していた。
・アイソマーの再スタート時に事故が起きた。装置の”停止”及び”再スタート”は、
精油所のオペレーターにとって最も危険な時期であり、不要不急の従業員は現場にい
るべきではなかった。(死亡した従業員の家族)
・爆発被害は限定的であり、引火性炭化水素の大気中でのフラッシュ火災による熱被害が主要であった。アイソマー近くのトレーラーの損傷被害が特に大きかった。
・多くの車がエンジンをかけたままであったり、退避しようとしていた。ガソリン溜まりに突っ込もうとする車もあった。どの車が着火源となったかは分からない。アラームは全く鳴らなかった。
・瓦礫の中に、6〜10台のトレーラーと乗用車やトラックを含む約30台の車の残骸があった。この内、何台がベントスタックからの漏えい時に走っていたかは不明である。車とトレーラーは、何れも酷く爆発被害を受けていた。数台の車はベントスタックから25ヤード以内にあった。
・製油所の補修工事に従事している多くの請負業者が、爆発に無防備のトレーラを仮事務所等に使用していた。
2006年8月28日 http://knak.cocolog-nifty.com/blog/2006/08/bpstandard_oil_379d.html
8月6日、BPは油送管に深刻な腐食と小さな原油漏れを発見し、プルドー湾の油田の操業を一時停止すると発表した。
同油田はBPがConocoPhillips、ExxonMobil
と所有権を共同保有するもので、日量40万バレル、米国内原油生産量の約8%を占める。
BPは11日、点検の結果、プルドー湾油田の西部地区の石油生産を継続すると発表した。全面稼働すれば日量20万バレルが生産される。
同油田はアラスカの北側のプルドー湾にあり、1968年に確認された北米最大の油田。Trans-Alaska-Pipeline
が1977年に完成、プルドー湾からアラスカを縦断してバルディーズ港までの800miles
を輸送する。